ACD - Agency for Cultural Diplomacy
ACD - Agency for Cultural Diplomacy

LiLa Dance

Dance Workshops, Talk Sessions, Composition classes

Movement Translations_ Body integrity

 

 

 

Translatorische Tanzeinheiten:

narrativer Identitätsperformance  Kunst_Exile

"Interplay" by T.Sehic

 

The study, or just exploration of other languages can assist us in understanding of different realities related to memories. Pronouncing a word, the psyche records a sonorous image of the word's essence and

reaches the external world through sensation by transmitting memory, related to the situative exploration of the certain word in one language.

This level which manifests itself through rhythms, alliterations or other intralinguistic phenomena is linked to the bodily level.

According to such perceptions, participants of the LiLa composition class will work with their images by pronouncing of words in different languages and transmitting them into movement sequences, aiming to connect variety of expressions and creations into group performance which will be presented at the end of the workshop.

The LiLa program has been developed within my practical research at the Martha Graham contemporary dance school in NYC (2004- 2012) as a combination of the movement series with plurilingual exercises and constructive dialogues with the aim to enable participants to connect various levels of the self-perception into performative sequences by thematizing the questions of identity, sense of belonging, culture, gender and other categories, so as to improve artistic expression, bodily flexibility, sensitivity for details and to widen their creative potential through interactive exchange of ideas, experiences and perceptions. 

 

 

Lila (Sanskrit:Līlā [ˈliːlɑː] „Spiel“) ist ein Begriff aus dem Hinduismus, der ein theologisches Konzept beschreibt. Lila bezeichnet das göttliche Spiel, in dem die Gottheit die Schöpfung als Spiel ansieht und dadurch radikale Freiheit und Spontaneität zeigt. Der Begriff stammt aus dem Brahmasutra (2.1.33).

 

Die LiLa -Tanzworkshop, Talk Sessions und Composition classes wurden nach der Wor(l)ding- Methode kreiert, die zur Konstruktion von plurilingualen Sprachenspielen im Tanzbereich entwickelt wurde. Das "Spiel" ist dabei als "Interplay" der Körper, der Stimme und der Imagination zu verstehen. Das "Zittern" als Isolationsübungselement wurde aus kroatischem Folkstanz "Drmeš" in einer modifizierten Form übernommen, die aus Kombination vom Tremollo und Vibrato des Atems in diversen Variationen und im Ganzkörperbewegung übergeht

 

Die technischen Übungseinheiten beinhalten Elemente aus klassischem Ballett und modernem Tanz (Graham, Horton) jew. nach Zielgruppe unterschiedlich kombiniert mit zeitgenössischer Release - Technik, Pilates (flor), und aus Stimm- und Sprecheinheiten. LiLa - Tanzworkshops verlaufen nach aerodynamischen Prinzipien, welche im Zusammenhang mit dem Athemrhythmus als Bewegungsinitiation, in diversen Übungseinheiten geteilt wurden.

 

Improvisationsübungen und Reflexionseinheiten (Talk Sessions, Composition classes) bilden einen theoretischen und praktischen Aktionsrahmen für die Bewusstseinsbildung über kulturellen, sprachlichen und anderen zwischenmenschlichen Verbindungen und Beziehungen in einer Expressionsvielfalt. Die Telnehmern bewegen sich dabei in diversen sprachlichen und imaginären Räumen, tauschen die unterschiedlichen Assoziationen, die sie mit diversen Begriffen verbinden aus, und konstruieren ihre Geschichten in einem "vielstimmigen performativen Raum".

 

The LiLa - dance workshops and seminars are open for all interested, ranging from children, students, teachers, professionals from various fields of education and art to representatives from media, business, military forces and diplomats. Exercises are fostering the air-dynamic awareness, strategic imagination, language plays, dance styles, interests and experiences. LiLa - Dance workshops have been created by Tatjana Sehic, ACD founder and president as a part of her practical research about Intercultural Dance Communication at the Martha Graham contemporary dance school in NYC (2004 -2011) and has been practiced and introduced in NYC and in Vienna and promoted within Talk Sessions and lectures on Dance and Diplomacy  ("Diplomacy on Stage") which has been initiated by Sehic at the Institute for Cultural Diplomacy Berlin in 2011.

 

 

 

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